Leta i den här bloggen

lördag 27 december 2014

Finsk jul

Som jag sa i ett av mina tidigare inlägg så lovade jag berätta mer om den finska julen. Här i Finland har vi en ganska så traditionell kristen jul, vi firad ju julen på julafton, alltså med det menar jag att vi äter den 24 och öppnar också våra presenter samma kväll, att vi öppnar dom inte på juldagsmorgonen. Min familj firar jul på ganska samma sätt som alla andra finnar, vi lagar risgrynsgröt till morgonmål, och vissa går till julkyrkan men det har aldrig varit en tradition i vår familj, fast jag har nog alltid velat fara men ingen har villat komma med mig :D men jaa sen på dagen far vi till begravningsgården och lägger ljus till våra släktingars gravar, och det gör alltså nog nästan alla familjer i Finland att det hörs till Finlands julfirande, om man kan nu säga så för det finns ju inga regler hur man firar jul :D men jaa jag brukar vara under julaftonen hos min pappa, och min syster, pappas sambo och min farmor är med oss under julafton. Så vi alla far till begravningsgården och sen far vi hem och dricker lite glögg och gör färdigt det mat som behövs ännu göras. Och sen till mat bordet :D vi har en så ganska traditionell julmat, till förrätt har vi potatis, olika sillar, lax, och alltmöjligt gått. Sen till varmrätt har vi också en traditionell julrätt. Vi har såkallade lådor, jag vet att de låter konstigt men så heter dom bara, vi har alltid potatislåda, morotslåda, leverlåda och kålrotslåda, och sen har vi såklart skinka :D i vissa länder har dom andra traditioner, som t.ex i Sverige så äter de köttbullar och lutfisk men hörs inte till den finska traditionen, men vissa äter ändå de , men vi gör inte det. Vår familj brukar alltid äta choklad fondat till efterätt, men jag vet faktist inte vad andra äter. Och En när vi har ätit så kommer vi till den bästa delen, som såklart är att öppna alla presenter :D  jag hoppas nu inte att ni tror att det finns bara ett rätt sätt o fira jul i Finland, alla firar ju alltid lite olika, ville bara säga hur en traditionell jul är i Finland och hur jag firar min jul.

Här är en bild på vår förrätt

Och här en bild på vår varmrätt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar