Leta i den här bloggen

onsdag 20 maj 2015

Min valborg

Jag vet att valborgen var jätte länge sen men har helt och hållet glömt att göra detta inlägg :D men jaa min valborg, vi började med att gå och titta på när man satt en student hatt på en känd staty här i Finland som heter Havis Amanda, okej joo jag vet att det här låter helt super random till er som inte bor i Finland, men det är en jätte stor tradition här i Finland, en massa människor går och se på när hon (Havis Amanda) får sin hatt på huvudet, det är alltid några elver från en viss skola som får göra det. Statyn är belägen mitt i stan, vid kusten, så om det är fint väder (som det var) så är det jätte trevligt att vara där ute, speciellt när det är så många männiksor ute och alla firar samma sak och man bara känner hur det är vår i luften, vappen är faktist en av mina favorit festhögtider. Det här året var valborgen lite mer speciell för det var första året jag hade min studenthatt, för valborgen är ju lite mer en student grej. Hela den häe traditionen med Havis Amanda heter Mantaan lakitus på finska. Sen efter de så var vi där lite på torge (som är bredved statyn) och sen for vi hem till mig och äta och förfesta, vi skulle fara ut sen någonstans men vi stanna sen också bara hemma hos mig, men hade nog ändå en jätte rolig vapp! Nästa dag alltså 1 maj, så är det en finsk tradition att man far på picnic, jag for med några vänner på picnic dagen efter, synd så var det ganska kallt just då så vi var inte så länge ute, men trevligt var det ändå :)

Här är bilder från när hon (statyn) får hatten, först så ska man hurra med sin student hatt;

och sedan sätta den på huvudet när hon (statyn) har fått sin studenthatt.







Haha och det här är ända bilden jag kom ihåg att ta från picnicen :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar