Leta i den här bloggen

fredag 21 augusti 2015

Nattskräck

Och så har man en sömnlös natt igen.. Tänkte berätta lite om mina tråkiga sömnproblem nu när jag inte får sömn, kanske jag får sömn nu :D Har haft sömnproblem sedan jag var en liten bebis, lider faktist lite av nattskräck. Ni som inte vet vad nattsräck är så det hörs till parasomnierna, i ett nötskal så är nattskräck det att man får olika attacker under sömnen, ibland är det så att man är halvvaken och då är det svårt att skilja vad som är dröm och vad som är verkligt, då kan man ibland sätta sig upp, skrika, slå sig runt eller gå i sömnen, för du vet inte vad du gör. Då när man delvis sover så kan man se t.ex. olika figurer eller ljud som egentligen inte förekommer i din omgivning. Detta fenomen förekommer oftast under sömnets första 2-3 timmar.
   Jaa så sedan jag har varit ett barn så har jag lidit av det att jag inte får sömn lätt, kan ligga i min säng i flera timmar utan att bli trött. Har också varit rädd för mörker, och det hjälpte ju inte min sömnlöshet alls. Då när jag ligger i min säng och inte får sömn så börjar jag tänka på en massa saker, och då kan jag se olika figurer i mitt rum eller höra olika grejer. Jag kan t.ex. ha en skjorta på min stol men i mörkret så ser de ut som någon människa eller något slags monster. Och om jag hör något ljud så börjar jag tänka på att någon är i huset, fast ljudet kan ha varit från en diskmaskin eller att det inte har kommit något ljud överhuvudtaget. Jag börjar alltid övertänka när jag bara ligger där för jag har inget annat att göra ,det försöker jag sluta med för det är inte roligt att ha nattskräck. Därför har jag nu börjat lyssna på musik när jag skall gå och sova för då t.ex. hör jag inget annat än min musik och då fokuserar jag på min musik och börjar inte tänka på något annat som t.ex. någon skräckfilm eller något som inte förekommer i mitt rum. Det är därför jag hatar skräckfilmer för jag blir alltid i timmtals och fundera på dem när jag skall gå och sova, och sen får jag inte sömn för att jag är jätte rädd att de kommer direkt när jag stänger ögonen. Ibland drömmer jag också sedan mardrömmar om de, och då blir allting bara värre. Om jag ser fast någon figur vid dörren eller något så kan det lätt gå till så att jag inte får sömn för att jag blir och titta på figuren ända tills den går bort (de går aldrig bort), för att jag inte vågar stänga ögonen.
   Jag har faktist flera gånger drömt så att jag är halvvaken och försöker själv vakna för drömmen har varit så hemsk, men har inte vaknat så lätt, utan då bara ligger jag där och ser drömmen och är panikslagen för att hag inte kan röra på mig eller säga ett ord. Om ni inte visste det så hjärnan vaknar före din kropp gör det, och då är det oftast så att du inte kan röra på dig, men förstår allting vad som händer i din omgivning, det är som om du skulle vara i en koma en stund, Detta sker inte länge, men det känns som om det skulle vara en evighet. Jag drömde en gång så att jag låg i min säng, och jag visste att jag drömde men visste också att jag samtidigt var halvvaken. Sedan började jag se en figur vid min dörr som kom hela tiden kom närmare och närmare, jag kunde inte röra på mig eller skrika eller något för att jag inte var helt och hållet vaken, så jag försökte väcka upp mig själv men det var svårt för att jag inte kunde röra på mig, så jag bara låg där när figuren kom närmare. Till slut så vaknade jag helt och hållet och hoppade nästan upp ur sängen för att jag hade ansträngt mig så mycket att vakna, och mitt hjärta bultade helt galet. Det här hände alltså under detta år. Det är faktsit ofta jag har drömt om att jag inte kan säga något eller röra på mig, och de är jätte otrevliga drömmar för sedan när jag vakanr får jag alltid ångest och börjar tänka på ifall det skulle hända påriktigt.
   Som jag tidigare nämnde så har jag haft det här problemet sedan jag var liten, det var som värst när jag var 9-16 år gammal, nu har det blivit lite bättre men det händer nog alltid då och då, speciellt ifall jag kollar på någon skräckfilm ellr något ens lite skrämmande. Nu när jag var i Kroatien så var det en handuk som hängde vid dörren som liknade en människa, och sen fick jag inte sömn på 2-3 timmar..
   Tycker det är lite konstigt för jag älskar att sova, eller vem älskar nu inte och sova, jag kan ju sova en hel dag ifall jag skulle kunna, men alltså min point var att sen när jag har fått sömn så är det inga problem, om jag inte har en trevligt dröm eller något, men att få sömn, det är det som är problemet. Att inte få sömn blir ganska så irritetarnde. ens sömnrytmn kan bli helt förstörd, som t.ex. min är jätte dålig, och har varit gamska dålig hela mitt liv.
   När man har nattskräck så kan man ha problem att få sömn också på dagarna när man försöker ta en nap eller något, men det har jag inte problem med, det är bara på kvällarna/nätterna som jag har problem med, som tur!
   Hoppas jag inte uttråkade alla er och hoppas ni inte har samma problem som jag! och sov gått <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar